Terms and text shown below represent idacoppola’s contributions to TermWiki.com, a free terminology website and knowledge resource for the translation community.
Material used to prevent bonding of concrete to a surface, such as to forms.
Materiale utilizzato per prevenire l'adesione del calcestruzzo ad una superficie, come quella di una cassaforma.
The incline angle of a sidewalk or road surface, given as a ratio of the rise (in inches) to the run (in feet).
L';angolo di inclinazione di un marciapiede o di un fondo stradale, dato come un rapporto tra il dislivello (in pollici) e lo sviluppo longitudinale (in piedi).
A temporary erected structure or mold for the support and containment of concrete during placement and while it is setting and gaining sufficient strength to be self-supporting.
Una struttura provvisoria o stampo eretto per il sostegno e contenimento del calcestruzzo durante il getto e la presa in attesa che raggiunga resistenza sufficiente per essere autoportante.
A building method for multi-story site-cast concrete buildings that casts all the slabs in a stack on the ground and then lifts them up the columns and welds them into place.
Un metodo per la costruzione a più piani per edifici in calcestruzzo in opera con il quale i solai sono gettati a terra formando una pila e successivamente sollevati lungo i pilastri e saldati agli stessi.
Beam placed so that it ties together the principle rafters in a roof. Also called a collar beam.
Trave inserita per collegare le capriate primarie di una copertura. Chiamata anche un cordolo.
A roof with a semi-circular cross section.
Un tetto con una sezione definita da una semi-circonferenza.
Selection of proportions of material for concrete to make the most economical use of available materials to manufacture concrete of the required strength, placeability, and durability.
Selezione delle proporzioni di un calcestruzzo per garantire l'utilizzo più economico di materiali disponibili per la produzione di calcestruzzo con i requisiti di resistenza, lavorabilità e durevolezza.
A mortar or concrete mix with a relatively high cement content. Fat mix is more easily spread and worked than a mix with the minimum amount of cement required for strength.
Un mix di malta in calcestruzzo con un contenuto di cemento relativamente alto. Una miscela ricca più facilmente da gettare e più lavorabile di una miscela con la minima quantità di cemento necessaria per la resistenza.
A carved stone positioned at the apex of a ribbed vault.
Una pietra scolpita posizionata al vertice di una volta nervata.
Decomposition of wood caused by action of wood-destroying fungi. The term “dry rot” is used interchangeably with decay.
Decomposizione del legno causata dall'azione di funghi in grado di distruggere il legno. Il termine "muffa secca" è utilizzato in alternativa a degrado.